czwartek, 2 czerwca 2016

"Awantura o Basię" (1959)



Zarwałam trochę dzisiejszą noc oglądając ten stary film (emisja w KinoPolska) ... taki powrót do dzieciństwa przy okazji Dnia Dziecka.
Teraz byłam ciekawa, w jakim stopniu film wytrzymał próbę czasu, bo pamiętam troszkę swój odbiór jako widza dziecięcego. A poniższy kadr był kiedyś jednym z najczęściej publikowanym w czasopismach i książkach o tematyce filmowej.


Ten seans po latach okazał się bardzo przyjemnym przeniesieniem w inny czas - chociaż miejscami gra niektórych aktorów wydaje się dziś sztuczna i zbyt teatralna, to jednak całość filmu jest po prostu klasyką z zaletami. Z jednej strony mamy plejadę aktorskiej czołówki (jak zwykle wspaniały Bogumił Kobiela w epizodzie), a z drugiej zachowany na taśmie obraz rzeczywistości w detalach życia codziennego (uwielbiam odnajdywać na ekranie przedmioty, które zachowały się jeszcze w naszej rodzinie).

A książkę Kornela Makuszyńskiego dopisuję do listy "przeczytać", bo to jedna z wielu dawnych lektur, które mi umknęły. Lubię móc porównać książkę z filmem... (albo odwrotnie)...



*zdjęcia ze strony FOTOTEKA

3 komentarze:

  1. Film wspominam z ogromnym sentymentem...nowa wersja nie przypadła mi do gustu.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrowienia do Łodzi posyłam....

      Usuń
    2. Dziękuję Aniu :)
      Nową wersję widziałam jakoś w kawałkach (serial), więc nawet nie skupiłam się dobrze i trudno mi dziś ocenić. Na pewno wolę dawną.

      Usuń