sobota, 6 lutego 2016

Danuta Szaflarska - 101 urodziny...

Niezwykłe życie...
cóż właściwie można napisać przy tak niezwykłych urodzinach?... wszystkie słowa wydają się banalne...
Ja życzę Pani Szaflarskiej jak najwięcej zdrowia i sił do tej najtrudniejszej roli ... życiowej...


Filmy "Zakazane piosenki" i "Skarb" oglądałam zawsze, gdy tylko mogłam w czasie telewizyjnej emisji być w domu (żadnego nie widziałam w kinie). Nie wiem, jak długo były wyświetlane w kinach, ale na pewno nie tak długo, żeby doczekać mojego urodzenia się i nastoletniego dorośnięcia. To przecież pierwsze filmy powojenne.


O takiej ogromnej popularności późniejsze pokolenia aktorskie mogły sobie tylko pomarzyć, a dzisiejsze gwiazdki nie są w stanie nawet sobie wyobrazić jej skali.

Tak Joanna Chmielewska wspomina* (w swoim stylu) ówczesne realia zdobywania biletów i samego dostania się do budynku kinowego (w tekście pojawia się zwrot "burza nad Azją", będący aluzją do filmu produkcji radzieckiej pod takim tytułem


 

 

Przejrzałam listę filmów z udziałem Pani Szaflarskiej - okazało się, że oglądałam te najważniejsze chyba wszystkie. Przy tej okazji uświadomiłam sobie podwójne spotkanie aktorskie przed kamerą w  relacji babcia-wnuczka z Iloną Ostrowską: w serialu "Ranczo" i w filmie "Ile waży koń trojański"

Dużym przeżyciem był dla mnie film dokumentalny Doroty Kędzierzawskiej "Inny świat", będący swego rodzaju monodramem, czy monologiem (jak kto woli). Tutaj tekstem jest życie aktorki, o którym ona sama opowiada przez 97 minut (tyle, ile miała wówczas lat). To jest niezwykły dokument o świecie zniszczonym przez wojny, o kształtowaniu się człowieka...-  przykuwający uwagę widza przez cały czas. Pani Szaflarska opowiada dowcipnie o drobiazgach, wzruszająco o uczuciach, spokojnie o tragicznych fragmentach życia. To z pozoru jest spokojne opowiadanie, bo nie używa żadnych przesadnych środków aktorskich. Dopiero, gdy wsłuchamy się w to, co nam opowiada dostrzegamy tragizm, dramat, rozpacz i ból - to zawierają te "spokojne" słowa".

* Joanna Chmielewska "Autobiografia", tom I "Dzieciństwo", wyd. Vers, Warszawa 2000, s,212-214
** źródło zdjęć

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz