środa, 11 czerwca 2014

Było... minęło... (18) - "Kto ty jesteś? Polak mały"


Wszystkie podane w książeczce informacje edytorskie widoczne są na okładce i stronie tytułowej.


Nigdzie nie podano natomiast roku jej wydania, za to książeczka posiada wpisaną dziecinnym pismem dedykację zawierającą przedświąteczną datę z 1948.
Miejsce druku - Tłoczono w Drukarni Diecezjalnej w Opolu.
Ja stawiałabym na fakt powojennego wydania tego zbiorku - wydaje mi się, że brakuje korony w orzełku na żołnierskiej czapce chłopca. Zbiorek rozpoczyna niepełna wersja tytułowego wiersza - trochę dziwne, prawda? Bardziej dociekliwy tropiciel doszedłby do czasu powstania niektórych, mniej znanych wierszy - być może powstały dopiero po 1945. Ale to zagadka do rozwiązania. 
Mnie przekonywałaby raczej opcja powojenna, ze względu na dobór wierszy i grafikę - wszystko w tonie ludowo-socjalistycznym.



Prawdę mówiąc teraz nie mam czasu na szczegółowe badania, chociaż byłoby to nawet ciekawe.




2 komentarze:

  1. Uwielbiam takie zapomniane książki dla dzieci. Sama niestety mam ich niewiele, ale zawsze kiedy po nie sięgam przypominają mi się piękne chwile z dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas się uchowało trochę takich staroci, tylko muszę do nich dotrzeć, bo nie są pod ręką :)

      Usuń