piątek, 2 maja 2014

"Pątniczka (Die Pilgerin)" (2014)

Koniec XIV wieku... Tilla, córka bogatego i znaczącego w mieście kupca, jest szczęśliwie zakochana.
Nie będzie jej jednak dane to zamążpójście. Innego męża wybiera jej żądny władzy brat, który bezwzględnie morduje każdego, kto staje mu na drodze do celu. Wybrany mąż to budzący wstręt okrutnik, który na szczęście dla świeżo poślubionej młodej żony nagle umiera w noc poślubną. To daje Tilli szansę na spełnienie ostatniego życzenia ojca - pielgrzymkę z jego sercem do słynnego sanktuarium.
Wyrusza w drogę jako mężczyzna...


Nie mogę odnieść się do prawdy historycznej, bo niewiele wiem o realiach tamtych czasów.
Film jest zrobiony w modnej teraz konwencji pokazywania brudu i prymitywizmu aż do bólu - czarny obraz ludzi i świata panuje na ekranie.
Obejrzałam obie emitowane części tego mini-serialu, chociaż chwilami był nudnawy.
Wrażenia końcowe? - wydawało mi się, że oglądam rekonstrukcję historyczną w wykonaniu amatorskiej grupy odtwórczej.

4 komentarze:

  1. Coś chyba liznęłam, ale kątem oka.
    Bywa, że filmy mijają się z prawdą, albo ją tylko przejaskrawiają a wyobraź sobie jak to się odbiera.
    Wystarczyła mi ostatnio rozmowa z moim bratem, który powoływał się na ten film. Po prostu mnie rozłożył na łopatki swymi wnioskami jakie z niego wyciągnął.
    Ludzie święcie wierzą w to co im się pokazuje więc jak można nimi manipulować. Do bólu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz rację co do tej bezkrytycznej wiary w podawane informacje, niezależnie od formy przekazu. Chyba nawet bardziej ludzie wierzą w film, zdjęcie - ogólnie w obraz, niż w słowo.
    Ja mam duży problem z filmami historycznymi, bo przecież nasza wiedza jest jednak ograniczona. Mam na myśli zwykłego widza. Dlatego oglądając takie filmy historyczne, kostiumowe podchodzę do nich jako do fikcji fabularnej, a nie jak do dokumentu epoki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I słusznie. Jedynie filmy dokumentalne mogą być źródłem wiedzy historycznej o ile jej też nie zafałszowują.
      Wygląda na to, że w każdej epoce fałszowano z różnych historię, dopasowując ją do poglądów rządzących.

      Usuń
    2. A to akurat jest pewne na sto procent.

      Usuń